Divein Experiences

Meditaatio

Jokainen meistä osaa meditoida ja on mietiskellyt useasti tietämättään. Aloitin itse tietoisemman harjoittelun vuonna 2003, jolloin käytin silmäkipuihini erilaisia rentoutus- ja mielentyhjennysharjoituksia.

Ensimmäisen meditaatiokurssini kävin vuonna 2012 Marita Salmisen opissa. Jatkoin vielä buddhalaisen meditaation opiskelua Maritan, buddhalaiselta nimeltään Jnanagitan, kanssa.

Syvensin meditaatioharjoitusta joogaopettajakoulutuksessa. Vuosien varrella olen tutustunut erilaisiin meditaatiotapoihin, joista lempiharjoitukseni on pelkkä istuminen, tähän hetkeen pysähtyminen.

Jo lyhyt mietiskelyhetki päivittäin lisää mielenrauhaa, auttaa hallitsemaan stressiä, parantaa unta ja lisää luovuutta. Tieteellisissä tutkimuksissa on todettu, että meditaatio

  • vähentää stressiä
  • auttaa ahdistuksen hallinnassa
  • edistää tunneperäistä hyvinvointia
  • parantaa itsetuntemusta
  • parantaa keskittymiskykyä
  • voi vähentää ikään liittyvää muistin menetystä
  • voi lisätä harjoittajan ystävällisyyttä
  • voi auttaa torjumaan riippuvuuksia
  • parantaa unta
  • auttaa kivun hallinnassa
  • voi alentaa verenpainetta

Jos olet kiinnostunut oppimaan meditaatiota tai muuten vain haluat meditoida ryhmässä (mikä muuten on yleensä helpompaa koherenssi-ilmiön johdosta), tervetuloa mukaan maksuttomaan meditaatioon maanantai-iltaisin Haiharan kartanon isoon saliin. Tila on esteetön. Meditaatiota ennen on joogatunti (10 €), mutta voit myös tulla pelkästään meditaatioon.

Lämpimästi tervetuloa! <3

Tarkemmat aikataulut löytyvät tapahtumat-sivulta.

Lisää tutkimuksista: https://www.healthline.com/nutrition/12-benefits-of-meditation#section11

Siirry sivun alkuun